探生死,究未知

字級:
小字級
中字級
大字級

中陰聞教救度-寂靜諸尊唐卡

 
作者
待考
年代
20世紀初
來源
世界宗教博物館

西藏《中陰聞教救度大法》描述人們在死亡過程中,於投胎之前會有七七四十九天神奇迷離的生命旅程。
初七(死亡後的第一個星期)寂靜諸尊會自亡靈「心」中浮現,光也由「心」中射出。心代表心識,是重要的關鍵,死亡過程中所顯現的景象都是來自人們內在心識的投射。
唐卡正中央為金剛薩埵阿閦如來,祂是智慧能量的總彙聚處,可說是此件唐卡最重要的聖尊。與其相伴是佛眼佛母,在祂們的下方是大日如來與虛空金剛佛母。
大日如來之後,順時針方向將依序遇到東方佛阿閦如來、南方佛寶生如來、西方佛阿彌陀佛、北方佛不空成就。
亡靈的意識脫離肉體之後,形成意識體,即進入死亡歷程的實相中陰。在一開始的前五天,來自宇宙五個方位的佛陀將會一一顯現在亡靈面前。五位佛陀代表宇宙中的五個神聖意識體,都有自己個別的神聖淨土。只有在實相中陰階段取得證悟與獲得解脫的人,才能進入這些淨土。
此唐卡之寂靜諸尊,其中心圓與內環排列五組宇宙佛陀雙身像,還有脅侍菩薩群。如此龐大的陣容,代表諸佛千方百計的想要協助亡靈獲得解脫,充滿慈悲與關懷。

The Tibetan Book of Living and Dying narrates the 49-day journey of people after death before reincarnation. In the first week after death, The Peaceful Deities appear. They are Five Great Buddhas representing five consciousnesses and the pure land. The picture ofVajrasattva-Akshobhya on this thangka is situated in the center, surrounded by five cosmic Buddhas and their consorts around the circle, accompanied by Acolyte Bodhisattvas. Such a grand arrangement represents the efforts offered by Buddhas and bodhisattvas to help the dead achieve liberation, filled with pity and compassion.

TOP